4free.pl

Świadome Sny - podstawy

Podstawy Świadomego Śnienia

Świadomie śnić można od dziecka, tak po prostu, dopóki świat dorosłych nie „wyleczy” nas z naszej wolności.

Ale można też nauczyć się świadomego śnienia. Będzie nam do tego potrzebna jedynie umiejętność zapamiętywania snów oraz umiejętność odróżniania świata jawy od świata snów.

Możesz powiedzieć, że w ogóle nie pamiętasz swoich snów. Kładziesz się wieczorem, wstajesz rano, a w pamięci kilkugodzinna przerwa. Oczywiście nie pamiętanie snów świadczy jedynie o ich nie pamiętaniu (a nie o braku, jak to niektórzy twierdzą). Każdy ma sny, a pamięć można wyćwiczyć.

Podstawą dobrej pamięci (nie tylko snów) jest odpowiednie nastawienie. Łatwiej i szybciej zapamiętuję wtedy, gdy uważam, że coś jest dla mnie ważne, chcę tego – zwracam na to większą uwagę. I na odwrót – pomijam to, co jest dla mnie rutyną, nawykiem, nie wzbudza mojego zainteresowania – nie ma to dla mnie znaczenia, nie zauważam tego. Jeśli więc chcę dobrze pamiętać swoje sny, to powtarzam sobie tuż przed zaśnięciem, kiedy moje ciało jest już rozluźnione: Dziś w nocy będę mieć sny – zapamiętam je i zrozumiem”.

Na pogorszenie pamięci mają wpływ również czynniki:

  1. natury organicznej (np. arterioskleroza, miażdżyca naczyń mózgowych, schorzenia tarczycy, zaburzenia przemiany materii, zatrucie organizmu, niedobór witamin itp.)
  2. przyczyny stresu (presja, zdenerwowanie, hałas, lęk, cierpienie itp.)
  3. przyczyny natury psychicznej (tłumienie wspomnień, egocentryzm, depresje)

Równie ważne jak zasypianie jest budzenie się. Lepiej pamiętasz swoje sny, gdy

  • budzi cię łagodna muzyka niż okrutny budzik
  • nie otwierasz przez chwile oczu po przebudzeniu, a sprawdzasz, co pamiętasz ze swoich snów
  • powiesz sobie, że „resztę snów przypomnę sobie w ciągu dnia” i przechodzisz do normalnych czynności
  • w czasie nawykowych czynności zapytasz siebie „jakie sny dziś miałem?” i zostawisz to.

Fundamentem przy polepszaniu swojej pamięci snów jest również prowadzenie Dziennika Snów (DS). Sugerujesz w ten sposób podświadomości, że sny są dla Ciebie czymś ważnym i warto je pamiętać. DS to zeszyt, albo kawałek hdd. Zapisujesz w nim datę, tytuł snu i jego opis, może też słowa klucze, a jeśli chcesz, to swoją interpretację, to co zdarzyło się w ciągu dnia itp. (treść snu powinna odróżniać się od innych treści, np. kolorem). W ten sposób tworzysz materiał do określania związków między snem a jawą, symboli, jakich używa twoja podświadomość.

         Z reguły pamiętamy sny, które śnią nam się tuż przed przebudzeniem. Ale bywa i tak, że budzimy się w nocy po serii snów (tego również można się nauczyć). Dobrze jest wtedy zapisać te sny, bo prawie pewne, że rano będziesz mieć trudności z przypomnieniem ich sobie. Warto więc mieć przy łóżku jakieś karteczki, coś do pisania i trochę światła (przydatne również, gdy nie mamy czasu rano zapisywać całych snów w DS).

          No dobrze, twoja pamięć snów z każdą chwilą staje się coraz lepsza – teraz przejdziemy do odróżniania jawy od snu. Jest to niezbędne do świadomego śnienia., a służy do tego test rzeczywistości (reality test – RT). Polega on na zwróceniu uwagi na świat zewnętrzny i sprawdzeniu jego racjonalności. Jeśli widzisz latających ludzi, spacerujące drzewo, gadającego psa, to możesz być pewien, że właśnie śnisz. Jeśli wszystko wygląda „normalnie”, ale udaje ci się zmienić jabłko w kaktusa, sprawić, że komuś np. wyrosną skrzydła – to również będzie sen. Najważniejsze, żeby znaleźć coś, co cię zaskoczy, a to wbrew pozorom nie jest proste w irracjonalnej rzeczywistości snu.

         Wykonując RT na jawie średnio kilkanaście razy dziennie zaczynasz od słów „czy to jest sen? Czy ja śnię?” a następnie sprawdzasz czy np.: wiesz jak się znalazłeś w tym miejscu? Czy pamiętasz, co robiłeś 15 min. temu, godzinę, dwie...? czy pamiętasz numer swojego telefonu, adres zamieszkania, nazwisko swojej babci itp.? – jeśli nie, to najprawdopodobniej śnisz, możesz więc spróbować unieść się nad podłogą itd.

          We śnie będziesz mieć problemy z czytaniem (jeśli w ogóle uda ci się coś przeczytać), nie zapalisz również światła, ani go nie zgasisz. Możesz pstrykać wyłącznikiem, a to i tak nie zmienia otaczającej cię rzeczywistości.

          RT przeprowadzasz przede wszystkim rzetelnie! Jeśli robisz go „na sztukę”, to strata czasu – lepiej mniej, a dokładniej. Błędem jest również, gdy test staje się smutną koniecznością, obowiązkiem, katorgą. Najlepsze efekty uzyskasz, gdy włożysz w niego emocje, serce, będziesz przywiązywać do niego dużą wartość. Jeśli sprawdzanie rzeczywistości sprawia ci przyjemność, daje radość, wzbudza entuzjazm – wtedy jesteś na najlepszej drodze do świadomego śnienia, a do tego ładują się twoje „baterie” na jawie.

           Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na Znak Snu – przedmiot, uczucie, zjawisko, cokolwiek, co przypomina o RT albo o tym, że właśnie śnimy. Jego działanie polega na tym, iż rozpoznajemy po nim sen: „Widzę (znak snu) we śnie – wiem, że śnię”. To po prostu rodzaj autosugestii, utrwalenia w pamięci pewnego algorytmu postępowania, który powtórzony we śnie 'budzi' Twoją świadomość. Castaneda wykorzystywał do tego własne ręce – dla ciebie dobry może być zegarek, samochód, uśmiechnięta dziewczyna, dzwonek telefonu – co zechcesz.

Wiesz już jak obudzić się we śnie, a więc:

C Z Y    T E R A Z    Ś N I S Z ?

Paweł Robert Stań
Łódź, styczeń 2003r.

UWAGA! od lutego 2010r. strona nie będzie aktualizowana.
aktualne informacje znajdziesz w nowo tworzonej witrynie: Samopoznanie.org